Archiwum

Sławomir Krzyśka - W euroamerykańskim genderowym raju

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Na wstępie pragnę zaznaczyć, że krótki cykl moich artykułów nie wynika jakichś antyokcydentalnych fobii czy uprzedzeń. Nikt przy zdrowych zmysłach nie może zaprzeczyć olbrzymiemu wkładowi świata zachodniego w rozwój nauki i techniki (informatyka, chemia, biologia, medycyna, etc. - nie sposób wszystkiego wymienić). Nieco inaczej sprawa wygląda w niektórych dziedzinach kultury, a negatywnym przykładem może być sytuacja w kulturze masowej. Jedną z najnowszych mód kulturowych pretendujących do miana nowoczesnej nauki jest ideologia gender. Pierwotnie to słowo było określeniem gramatycznym rodzaju rzeczownika. Przejęte przez radykalne feministki ma zastąpić słowo sex oznaczające płeć i wyprzeć pojęcie dwóch płci.
Jak piszę niemiecka socjolog i pisarka Gabriele Kuby1: „Słowo »gender« miało zatem sugerować możliwość swobodnego wyboru jednej z tych możliwości, czyli każdy człowiek powinien mieć możliwość wybierania swojej płci. Zakłada to, że płeć w znaczeniu społecznym może różnić się od płci biologicznej". Poszukując źródeł tej ideologii niektórzy autorzy wskazują na Fryderyka Engelsa. Stwierdził on, że nierówność między kobietą i mężczyzną jest pierwszą spotykaną w społeczeństwie nierównością klasową. Wśród prekursorów nie można pominąć Simone de Beauvoir, która w swej książce pt. „Inna płeć" stwierdza: „Nikt z nas nie rodzi się kobietą, lecz robi się z nas kobiety". Sugeruje to przymus społeczny a zarazem możliwość wyzwolenia i swobodnego wyboru sposobu życia. O początkach genderyzmu wspomniana G. Kuty tak pisze: „Pomysł ten pierwotnie pochodzi od Judith Butler (...), która tę ideę wymyśliła i ją propaguje. W 1990 r. wydała książkę »Gender Trouble - Feminism and Subversion of Identity« [dosł. »Kłopoty z genderem - feminizm i obalenie tożsamości«]. Ta książka została wydana stosunkowo niedawno, a już mamy wykłady w ramach gender studies na wszystkich niemieckich uniwersytetach i obecnie mają one taką samą pozycję, jaką kiedyś posiadał na uniwersytetach materializm dialektyczny (...) Zadziwiające jest to, że kobieta, która otwarcie mówi, iż chce zniszczyć tożsamość mężczyzny i kobiety oraz usiłuje znieść prawny zakaz kazirodztwa, jest tak obficie dziś nagradzana".

Wydawca: Towarzystwo Inicjatyw Kulturalnych - akant.org
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok